Kauza Cambridge Analytica vs. Facebook ukázala, že tisíce analytických společností mohou zpracovávat velice citlivé informace, které uživatelé Facebooku vloží do svých profilů. Ihned se zvedlo pozdvižení a prstem se poukazovalo (a dál poukazuje) na Facebook jako černého Petra. Z části určitě právem, ale svět není černobílý a každá mince má dvě strany.

Facebook – černý Petr

Společnost Cambridge Analytica v období cca 2014 – 2015 využila aplikaci na sociální síti Facebook vypadající jako osobnostní kvíz, který vyplnilo statisíce uživatelů. Z prostředí určeném pro vývojáře poté bylo možné „vytáhnout“ informace o těchto kvízuchtivých uživatelích, bohužel i přátelích těchto uživatelů, kteří se o kvíz ani nezajímali. Jak je to možné?

Jak vypadá druhá strana Facebooku? Pro developery…

Zkuste si místo www.facebook.com zadat developers.facebook.com. Vytvořte kvíz (aplikaci) a divte se, k jakým informacím získáte přístup.

Černý Petr se přesouvá k nám uživatelům

Smluvní podmínky užívání Facebooku – Sdílení vašeho obsahu a informací

Odstavec 2, bod 3 uvádí:

Když použijete nějakou aplikaci, může vás daná aplikace požádat o udělení přístupu k vašemu obsahu a informacím i obsahu a informacím, které s vámi sdíleli jiní uživatelé.  Vyžadujeme, aby aplikace respektovaly vaše soukromí. Udělením souhlasu příslušné aplikaci nastavíte, jaký obsah a informace může využívat, ukládat a přenášet.  (Další informace o platformě, včetně toho, jak můžete nastavit rozsah informací, které můžou jiní uživatelé sdílet s aplikacemi, najdete v Zásadách používání dat a na Stránce platformy.)

Předmětný kvíz byl v tomto případě aplikací. Byť společnost Cambridge Analytica nezískala informace úplně čistým způsobem, neboť takové jednání je v rozporu s pravidly, sami posuďte, na kolik obdobných „kvízů“ na zdi svého Facebooku narazíte.

Uživatelé jsou nepoučitelní a neustále podléhají nutkání klikat na různé aplikace typu:

  • „podívej se, kdo si prohlížel tvůj profil“
  • „podívej se, komu si podobný“
  • „kdo bys byl, kdyby ses narodil o století dříve“
  • „dej nám lajk a vyhraj nový iPhone X“

Velké množství uživatelů si neskrývá seznamy svých přátel a své příspěvky ponechávají označené jako veřejné stejně jako další informace jako např. oblíbené filmy, herci, školy, místo bydliště atd. Uživatelé si ochotně přidávají do seznamu přátel osoby, které neznají a nezajímají se, kdo se za těmito profily skutečně skrývá. Je třeba si také uvědomit, že komentáře u Facebookových stránek, skupin nebo událostí jsou veřejné.

Milí uživatelé, kdo z vás může nyní s čistým svědomím ponechat Černého Petra čistě na Facebooku?

Jste škola a přemýšlíte o vzdělávací akci pro své žáky?