Sociální síť (z angl. social network nebo community network) v rámci pojmů virtuálního světa můžeme definovat jako online službu, která na základě registrace umožní vytvořit profil uživatele, pod kterým lze tuto službu využívat zejména ke komunikaci, sdílení informací, fotografií, videa atd. s dalšími registrovanými uživateli.

Sociální sítě jsou v současné době velice často diskutovaným tématem a jsou označovány za celosvětový fenomén. Tvrzení o fenoménu není nikterak přehnané, neboť se plně naplňují prognózy, které předpovídaly nárůst uživatelů sociálních sítí z 0,97 miliardy v roce 2010 na neuvěřitelných 2,5 miliardy uživatelů v roce 2018 – pokud budeme brát v úvahu fakt, že počet lidí na planetě Zemi je 7,2 miliardy, jedná se o více jak třetinu celé zemské populace.

Takto významný růst je rovněž výsledkem popularizace mobilních technologií a neustálého růstu dostupnosti mobilního internetu. Mobilní užívání sociální sítě je dle výzkumů nejoblíbenější aktivitou při užívání smartphonu (chytrého telefonu), až poté následuje posílání zpráv, pořizování fotografií a hraní her pro mobilní platformy.

Kromě přínosů však užívání sociálních sítí přináší svá rizika. Zpravidla jsou ale způsobená neuvážlivostí a neobezřetností samotných uživatelů. Dle názoru mnoha odborníků dnešní populace s možnostmi sociálních sítí v oblasti své bezpečnosti ještě neumí nakládat.

Uživatelé zpravidla nečtou podmínky užívání sociálních služeb a v rámci této a dalších nevědomostí si nejsou vědomi, že např. osobní údaje zadané při registraci mohou být lehce dohledány dalšími uživateli nebo mohou být v rámci podmínek užívání předávány třetím stranám.

Stejně tak sdílení informací – názorů, fotografií apod. nese svá rizika, pokud není profil uživatele dobře zabezpečen a ochráněn proti zneužití. Veškeré osobní údaje jsou cenným artiklem, se kterým se v rámci virtuálního světa velice čile obchoduje. V lepším případě jsou osobní údaje užity pouze k marketingovým účelům, v horším případě mohou být zneužity k páchání trestné činnosti.

Dnes je již např. běžnou praxí personálních oddělení různých společností případné zájemce o pracovní pozici „lustrovat“ skrze sociální sítě a na základě zjištěných údajů rozhodnout o přijetí či nepřijetí. Evidují se i případy, kdy pojišťovna odmítla pojistné plnění v rámci úrazového pojištění, neboť pojistník uvedl, že úraz mu znemožňuje pohyb, zatímco na svém profilu zveřejnil video, ve kterém je v danou dobu zaznamenán, jak se aktivně věnuje své oblíbené sportovní činnosti.

V současné době je se značným náskokem největší sociální sítí Facebook s téměř dvěma miliardami registrovaných uživatelů (1,87 miliardy – leden 2017).

Průzkumy ukazují, že běžný uživatel neužívá pouze jednu sociální síť, ale ke své prezentaci, nebo prezentaci dalšího svého obsahu (videa, hudby, fotografií apod.) užívá několik dalších sociálních sítí.

Sociální sítě lze rozdělit do několika kategorií:

Profilově založené sociální sítě

Facebook, Baidu Tieba, VKontakte, LinkedIn

Obsahově založené sociální sítě

YouTube.com, Instagram, Snapchat, Last.fm, Pinterest

Virtuální sociální sítě

Second Life, World of Warcraft, World of Tanks

Micro-blogovací sociální sítě

Twitter, Jaiku

Komunikační služby

Facebook Messenger, WhatsApp, Viber

Nejužívanější sociální sítě v České republice

Facebook

Facebook je mezi sociálními síti takový fenomén, že je třeba mu věnovat samostatnou stránku. Více o Facebooku zde…

Instagram

Tyto sociální sítě, kde primem je fotografie (případně krátké video). Jedná se jiný způsob prezentace fotografie nežli na Facebooku.  Navíc mezi mladými stále oblíbenější Snapchat nabízí možnost nastavení časového omezení fotografie, po kterou se bude přátelům zobrazovat. Tím může vzbuzovat falešný pocit bezpečí, že se například fotografie obnaženého těla nebude dále šířit. Tento pocit je skutečně falešný, neboť na internetu existuje mnoho kolekcí skutečně explicitních fotografií mladých lidí, které byly pořízeny např. metodou „vyfocení“ displeje mobilního telefonu.

Snapchat

Tyto sociální sítě, kde primem je fotografie (případně krátké video). Jedná se jiný způsob prezentace fotografie nežli na Facebooku.  Navíc mezi mladými stále oblíbenější Snapchat nabízí možnost nastavení časového omezení fotografie, po kterou se bude přátelům zobrazovat. Tím může vzbuzovat falešný pocit bezpečí, že se například fotografie obnaženého těla nebude dále šířit. Tento pocit je skutečně falešný, neboť na internetu existuje mnoho kolekcí skutečně explicitních fotografií mladých lidí, které byly pořízeny např. metodou „vyfocení“ displeje mobilního telefonu.

YouTube

Nejnavštěvovanější sociokomunitní služba pro sdílení videosouborů. Kromě možnosti sestavit si playlist oblíbených písniček oslovil české děti fenomén takzvaných Youtuberů. Snad neexistuje náctiletý, který by neměl svého oblíbeného Youtubera – tvůrce videí, který dokáže zaujmout a vytvořit komunitu uživatelů, kteří dychtivě čekají na další a další video.

Nejznámějšími Youtubery v ČR jsou (včetně počtu sledujících):

ViralBrothers        2,766 milionu
MenT                      907 tisíc
Gejmr                     825 tisíc
Jirka Král                785 tisíc
Hoggy                     724 tisíc
PedrosGame         651 tisíc
Mishovy šílenosti 606 tisíc
HouseBox              594 tisíc
FattyPillow             457 tisíc

(údaje k 8. lednu 2017)

Ask.fm

Tyto sociální sítě, kde primem je fotografie (případně krátké video). Jedná se jiný způsob prezentace fotografie nežli na Facebooku.  Navíc mezi mladými stále oblíbenější Snapchat nabízí možnost nastavení časového omezení fotografie, po kterou se bude přátelům zobrazovat. Tím může vzbuzovat falešný pocit bezpečí, že se například fotografie obnaženého těla nebude dále šířit. Tento pocit je skutečně falešný, neboť na internetu existuje mnoho kolekcí skutečně explicitních fotografií mladých lidí, které byly pořízeny např. metodou „vyfocení“ displeje mobilního telefonu.

Musical.ly

Musical.ly je sociální sítí, která umožňuje natočit patnáctivteřinové video na známé i neznámé písničky, ve kterém je možné vytvořit si vlastní taneční kreace nebo celé video pojmout jinak vtipným způsobem. Toto video lze dále upravovat a píseň lze zvolit svou vlastní nebo z vybraného seznamu. Výtvor je pak možné sdílet s komunitou, tzv. musery.

Stejně jako Youtube má své youtubery i Musical.ly má již své celebrity. Mezi nejznámější patří např., LisaandLena s 18 miliony fanoušků,Baby Ariel rovněž s 18 miliony fanoušků nebo se 7 miliony fanoušků Liza Koshy

Kompliace na Youtube:

Lisa And Lena

Baby Ariel

Liza Koshy

Omegle.com

Omegle je zvláštní druh sociální sítě nebo spíše sociokomunitní služby, která svým uživatelům umožňuje bez registrace komunikovat s kýmkoliv dalším – resp. sama náhodně páruje své uživatele do chatovacího okna, kde lze anonymně komunikovat formou jeden s jedním.

Omegle je tedy místo, kde můžete komunikovat s náhodnými lidmi, a to jak formou textovou, tak formou videochatu. Pokud se vám komunikace nebo osoba nelíbí, můžete kdykoliv přepnout na dalšího náhodného uživatele. Lze si vybírat i z předem nastavené komunity uživatelů – např. z ČR.

Videochaty byly zpočátku nemonitorované, a tak Omegle získala pověst sítě sexuchtivých mužů. Bylo obvyklé, že i náctiletí se zde mohly běžně setkat s nahotou. Monitoring videochatu byl zaveden v lednu 2013, avšak dodnes má spornou účinnost. Rovněž však zůstala možnost nemonitorovaného videochatu pro dospělé, kam má přístup po odsouhlasení věku 18+ rovněž kdokoliv, i náctiletí – byť v oddělené sekci.

Dobrodružství v podobě konverzace s neznámou osobou s přívlastkem možného virtuálního sexu je pro mladistvé velice lákavým artiklem, a v prostředí Omegle se často budují zárodky následného sextingu na jiných sociálních sítích.

Sdělení své zkušenosti jednoho z uživatelů Omelgle.com na https://streetgame.cz/.

„Jak se cítíte po sexu? Já jako král. A jak se cítíte, když si vyhoníte u porna? Já trochu poklesle. Zjistil jsem ale, že když si to udělám u holky, kterou jsem přesvědčil, aby se svlékla na Omegle, cítím se znova vítězně. Plno holek se vám rádo ukáže a potěší je, když se u nich uděláte. Můžete to brát jako lepší, interaktivní porno.“

Badoo

Badoo by se dalo nazvat komunitní službou podobnou spíše seznamce nežli sociální síti.

Badoo na svém webu ukazuje, že má přes 340 miliónů uživatelů a tento počet online před očima uživatele neustále roste. Ze zdrojového kódu stránky však není patrné, odkud čerpá počáteční stav, následné přičítání je ale už spíše záležitostí programátora, nežli skutečně vzrůstající počet uživatelů.

Mezi odborníky se tato služba (dá-li se tak Badoo nazvat) netěší dobrému jménu pro její podvodné praktiky. Badoo vznikla prakticky zakládáním falešných profilů z dat posbíraných na sociální síti Facebook a pokud někdo v minulosti obdržel spam (nevyžádanou poštu) s tím, aby si založil na Badoo účet a přes to zareagoval bezpečným způsobem – spam smazat a účet na Badoo nezakládat, je velice pravděpodobné, že jej tam takový uživatel přesto má.

Pokud uživatel hledí na ochranu svých osobních dat, měl by být před Badoo na pozoru. Na ochranu osobních údajů pohlíží poněkud z jiného úhlu.

Důkazem je způsob přihlášení se k této službě prezentovaný hned na hlavní stránce – skrze účet na sociální sít Facebook. Využitím tohoto způsobu přihlášení v jádru předáváme své přihlašovací údaje provozovatelům serveru Badoo a tím i možnost „krást“ další osobní údaje.

K ŽÁDNÉ SLUŽBĚ NIKDY NEVYUŽÍVEJTE MOŽNOST PŘIHLÁŠENÍ SE PROSTŘEDNITCVÍM SVÉHO FACEBOOKOVÉHO ÚČTU!

Bohužel, přes všechny tyto veřejně dostupné informace se mezi mladistvými tato služba těší veliké oblibě – využívají ji jako seznamku i za cenu možnosti ztráty svých osobních dat.

Rizika sociálních sítí

Prakticky každé užívání sociální sítě zpravidla obnáší sdělování a sdílení osobních údajů, myšlenek, zážitků a dalších informací udržujících dobré vztahy s přáteli. Je ale třeba si uvědomit, že vše to, co se na internetu zveřejní, již povětšinou nelze vzít zpět. Je namístě si dobře rozmyslet, co o sobě a svém soukromí uživatel na internetu zveřejní. A praxe potvrzuje, že zejména děti se svým soukromím na internetu nakládat neumějí!

Nezveřejňujte o sobě na internetu to, co byste nezveřejnili na sloupu veřejného osvětlení ve svém bydlišti.

Denně je internetovými zloději odcizeno mnoho virtuálních identit (např. profilů na sociální síti), včetně všech fotografií a konverzací s dalšími uživateli.

Rovněž ani zloději v reálném světě nezahálejí a jdou s dobou. Tipaři lupičů bytů a domů dnes mají velice ulehčenou práci, a to právě díky sociálním sítím. Dle fotografií sdílených na sociálních sítích z interiéru domu nebo bytu mají podrobný přehled, jakým majetkem uživatel disponuje. Za statusů uživatele mohou vypozorovat životní rytmus rodiny a tím vytipovat nevhodnější dobu k vloupání.

Rizika sociálních sítí týkající se primárně dětí lze rozdělit takto:

Kyberšikana

Sexting

Kybergrooming

Kyberstalking

„Desatero“ bezpečného užívání sociální sítě

  1. Přečtěte si podmínky užívání sociální sítě před registrací a zjistěte, jak bude nakládáno s Vašimi osobními údaji ze strany provozovatele (zda nebudou poskytovány třetím stranám).
  2. Čím méně toho o sobě při registraci vyplníte, tím je menší riziko, že se vám něco stane.
  3. Naučte se nastavovat různá práva svým přátelům – např. svým spolupracovníkům nastavte nižší než členům rodiny.
  4. Nesdílejte své intimní fotografie. Mohou být zneužity.
  5. Nesdílejte komentáře ani statusy, které mohou být použity proti vám – např. pomlouvat nadřízeného v pracovní době.
  6. Pokud pojedete na delší dobu mimo své obydlí, nesdílejte tuto skutečnost, leda až po návratu.
  7. Zapněte kontrolu obsahu a příspěvků, kde jste označeni.
  8. Neposkytujte hrám a dalším aplikacím obsaženým v sociálních sítích své osobní údaje – např. informace o poloze nebo seznam přátel.
  9. Pravidelně v nastavení zabezpečení kontrolujte, na jakém zařízení jste přihlášeni – zda jste se někde (např. ve škole nebo v práci) nezapomněli odhlásit.
  10. Potvrzujte přátelství pouze osobám, které znáte.
  11. Cokoliv vložím na sociální síť, již zpravidla nelze vymazat!
  12. Neužívejte funkci přihlášení do jiných online služeb pomocí svého účtu na sociální síti – např. přihlášení do internetového obchodu pomocí FB účtu – předáváte své přihlašovací údaje třetí osobě!!!

Užitečné odkazy

Seznam se bezpečně

Zdroje:
KOHOUT, Roman a Radek KARCHŇÁK. Bezpečnost v online prostředí. Karlovy Vary: Biblio Karlovy Vary, 2016. ISBN 978-80-260-9543-9.
KOLOUCH, Jan. CyberCrime. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2016. CZ.NIC. ISBN 978-80-88168-15-7.
Featured image: https://pixabay.com

Související články

Jste škola a přemýšlíte o vzdělávací akci pro své žáky?