Jak mám s dětmi mluvit o internetu, když o tom nic nevím?

Je v pořádku a normální, když vás napadá, že o těch chytrých telefonech, tabletech a internetech nic nevíte. Není ale v pořádku děti do tohoto světa vypustit nechráněné. 

Jako rodič jste expert na své vlastní dítě. Neznamená to ale, že musíte být expertem na celý svět. Naopak i dítě ocení, když přiznáte, že o té které věci nic nevíte. Co je ale důležité, je způsob, jakým dítěti ukážete, jak se k tomu, o čem člověk nic neví, postaví. 

Často člověk, pokud něčemu nerozumí, reaguje tak, že to znehodnocuje, nebo bagatelizuje. „To je blbost, to není k ničemu, to ti k ničemu nebude, akorát s tím zabíjíš čas.“ Což ale u tohoto případu není pravda. Všichni tyhle vymoženosti používáme, tudíž to k něčemu je. A popravdě, dnes bychom se bez nich už neobešli. Pokud tento pocit z virtuálního světa máte, můžete dítěti říci: „Já tomu vůbec nerozumím, proč je to pro vás tak důležité.“ Zároveň ale uznejte, že to, že tomu nerozumíte vy, neznamená, že by to pro dítě být důležité nemělo. Pro něj to prostě důležité je a bude.

Ideální reakce je taková, kdy přiznáme, že o tom něco víme, něco ne. Ale, co je nejdůležitější, protože je to pro dítě, tak se o to kvůli němu budeme zajímat též. 

Pokud je dítě fanoušek her

Hrajte s ním. Nemusí vás to bavit, nemusíte tomu rozumět, ale tím, že si s dítětem občas zahrajete, dáváte mu najevo, že je pro vás důležité ono samo, stejně jako to, co ho baví a zajímá. Pomáháte mu tak utvářet sebehodnotu a sebevědomí a pracujete na vzájemném vztahu. 

Pokud je dítě fanoušek technologií

Naučte ho pracovat s virtuálními zdroji – alespoň recenze v Google – aby se naučilo vybírat si to, co opravdu stojí za pozornost a tím pádem i investici. Zajímejte se společně o to, jaká rizika, která technologie může mít a co tím pádem povypínat, aby dítě bylo více v bezpečí (vypnout automatické připojování na Wi-Fi, zobrazování polohy, automatické udávání souřadnic na fotografii, čtení podmínek užívání aplikací, které se do telefonu stahuje a přemýšlení nad tím, co která podmínka znamená…). Pokud dítě stojí o nákup nových věcí, využijte toho jako další možnosti výchovy k finanční gramotnosti. Část si například dítě může našetřit, část vám splatí z brigády, část zaplatíte vy. 

Pokud je dítě fanouškem sociálních sítí a youtuberů

Tohle je něco, co s vysokou pravděpodobností opravdu nepochopíte. Na druhou stranu, vaše dítě nemusí chápat vaši zálibu ve sledování televize, čtení bulvárních plátků, nebo dalších věcí, které považujete za samozřejmé. 

Co se týče sociálních sítí, doporučujeme vytvořit si svůj, byť falešný, účet společně s nimi, a být přátelé, či sledující, ať máte přehled o tom, co tam dítě sdílí. Tohle samozřejmě neděláte za zády dítěte, ale společně s ním, aby dítě vědělo, že o něj máte zájem nejenom v reálném, ale i ve virtuálním světě. Neprezentujte to jako kontrolu, ale jako zájem o to, co jej na tom vlastně tak zajímá. A tak to zkuste brát i vy. Společně pak můžete zkoumat možnosti nastavování soukromí, ověřování reálnosti profilů „přátel“ a dalších pozitiv a negativ, které sítě nabízí.

Pokud se dítě chce stát youtuberem, nebo influencerem na Instagramu, zkuste mu vysvětlit, že konkurence je v současné době vysoká a šance na úspěch malá. Rozeberte s ním to, kdo jej bude sledovat (nebudou to jen kamarádi, ale i rodiče jeho spolužáků, vaši kolegové v práci, vaši sousedé, vaši podivní sousedé a vlastně i spousta divných lidí, které dítě třeba potkává na zastávce), a zda je mu to příjemné. Motivujte ho k tomu, aby se vyhnulo zveřejňování sebe a svých nebo vašich osobních údajů. Podporujte ho v tom, že sledovanost zvýší tím, když ho napadne něco, co je v současné době aktuální a prospěšné (tím můžete zapojit i výchovu z jiné, než jen virtuální sféry). Můžete ho například podpořit v tom, aby svůj profil zaměřilo na úklid města. Může tak vybrat nějakou oblast, nafotit ji před úklidem a po něm. Úspěch zaručen. 

Shrnutí

  • Když si nejste jistí, hledejte podobnosti i příklady v reálném světě.
  • Nechte děti mluvit o tom, proč je to tak zajímá.
  • Nechte děti mluvit o tom, co o těch věcech ví.
  • Nechte děti mluvit o tom, jak se chrání.
  • Pořád jste dospělí, takže je doplňujte vašimi zkušenostmi, případně otázkami, pokud máte pocit, že něco nehraje.
  • Sami se vzdělávejte osobně (semináře na toto téma) nebo virtuálně (kpbi.cz, videa na YouTube, Google má odpovědi téměř na vše).
  • Najděte si někoho ve svém okolí, s kým to můžete probrat (ostatní rodiče, starší děti, učitelé).
  • Najděte si někoho, kdo je expert na IT a pomůže vám s technickými věcmi, které vy ani vaše dítě nezvládnete.

Jako rodič nemusíte být expert na vše. Důležité ale je umět to před dítětem přiznat a ukázat, že i když nevíte, může se na vás bez obav obrátit, protože se postaráte o to, aby se situace vyřešila a informace se k němu i k vám dostaly. Pokud se vaše dítě stává expertem na IT, využívejte toho a nechte se od něj vzdělávat. Budujete tím vztah mezi vámi, což v budoucnu rozhodně oceníte. 

Čtěte také…

Zdroj obrázků: pixabay.com
Publikace podléhá licenci Creative Commons BY-NC-ND 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.cs
Autorské dílo lze sdílet za těchto podmínek: uveďte původ (autorství), neužívejte dílo komerčně, nezasahujte do díla.

Jste škola a přemýšlíte o vzdělávací akci pro své žáky?