Jak může docházet k úniku dat uživatele na Facebooku?

Kauza Cambridge Analytica vs. Facebook ukázala, že tisíce analytických společností mohou zpracovávat velice citlivé informace, které uživatelé Facebooku vloží do svých profilů. Ihned se zvedlo pozdvižení a prstem se poukazovalo (a dál poukazuje) na Facebook jako černého Petra. Z části určitě právem, ale svět není černobílý a každá mince má dvě strany.

Facebook – černý Petr

Společnost Cambridge Analytica v období cca 2014 – 2015 využila aplikaci na sociální síti Facebook vypadající jako osobnostní kvíz, který vyplnilo statisíce uživatelů. Z prostředí určeném pro vývojáře poté bylo možné „vytáhnout“ informace o těchto kvízuchtivých uživatelích, bohužel i přátelích těchto uživatelů, kteří se o kvíz ani nezajímali. Jak je to možné?

Jak vypadá druhá strana Facebooku? Pro developery…

Zkuste si místo www.facebook.com zadat developers.facebook.com. Vytvořte kvíz (aplikaci) a divte se, k jakým informacím získáte přístup.

Černý Petr se přesouvá k nám uživatelům

Smluvní podmínky užívání Facebooku – Sdílení vašeho obsahu a informací

Odstavec 2, bod 3 uvádí:

Když použijete nějakou aplikaci, může vás daná aplikace požádat o udělení přístupu k vašemu obsahu a informacím i obsahu a informacím, které s vámi sdíleli jiní uživatelé.  Vyžadujeme, aby aplikace respektovaly vaše soukromí. Udělením souhlasu příslušné aplikaci nastavíte, jaký obsah a informace může využívat, ukládat a přenášet.  (Další informace o platformě, včetně toho, jak můžete nastavit rozsah informací, které můžou jiní uživatelé sdílet s aplikacemi, najdete v Zásadách používání dat a na Stránce platformy.)

Předmětný kvíz byl v tomto případě aplikací. Byť společnost Cambridge Analytica nezískala informace úplně čistým způsobem, neboť takové jednání je v rozporu s pravidly, sami posuďte, na kolik obdobných „kvízů“ na zdi svého Facebooku narazíte.

Uživatelé jsou nepoučitelní a neustále podléhají nutkání klikat na různé aplikace typu:

  • „podívej se, kdo si prohlížel tvůj profil“
  • „podívej se, komu si podobný“
  • „kdo bys byl, kdyby ses narodil o století dříve“
  • „dej nám lajk a vyhraj nový iPhone X“

Velké množství uživatelů si neskrývá seznamy svých přátel a své příspěvky ponechávají označené jako veřejné stejně jako další informace jako např. oblíbené filmy, herci, školy, místo bydliště atd. Uživatelé si ochotně přidávají do seznamu přátel osoby, které neznají a nezajímají se, kdo se za těmito profily skutečně skrývá. Je třeba si také uvědomit, že komentáře u Facebookových stránek, skupin nebo událostí jsou veřejné.

Milí uživatelé, kdo z vás může nyní s čistým svědomím ponechat Černého Petra čistě na Facebooku?

Jste škola a přemýšlíte o vzdělávací akci pro své žáky?