Jak s dětmi hovořit, když potřebuji vysvětlit, že youtubering/instagram modeling a další aktivity, nejsou realitou každodenního života

Virtuální svět vytváří iluzi, že se v něm každý může stát snadno, rychle a hodně bohatým a úspěšným. U pár jedinců se to opravdu může stát. Někdo se může proslavit spíše tím, že se ztrapní. Nicméně iluze, že Vám budou chodit peníze nebo produkty jen za pár fotek na Instagramu, nebo video na YouTube, je lákavá. Stejně tak, že si budete vydělávat hraním her. 

Co taková virtuální celebrita vlastně musí mít? Rozhodně čas a chuť obětovat této „práci“ všechno. Jeden snímek trvá pořídit i několik hodin, takže jídlo sice může vypadat lákavě, s vysokou pravděpodobností ho ale budete jíst studené.

Pokud si chce vydělávat hraním, pak musí pařit opravdu doslova celé dny i noci, potřebuje k tomu kvalitní vybavení, které stojí peníze, a nemá čas ani na kamarády (ty může mít online) ani na rodinu ani na školu, natož na pohybové kompenzační aktivity.

Celý den tráví hledáním tématu, vhodné pózy, výběrem fotek, filtru, hledáním vhodné písničky nebo citátu. Život virtuální celebrity může být velmi osamělý. Velké množství z nich trpí depresí, sociální fobií, úzkostí, panickými atakami. Tlak, který důraz na perfektnost virtualita přináší, bývá extrémní až neúnosný. Někdy může končit i sebevraždou.

Mluvte s dětmi o tom, jestli osobně znají někoho, koho sledují a kdo je jejich vzorem. Jestli ho viděli naživo v tělocvičně, nebo jinde. Jestli v reálném světě působí stejně jako na internetu. 

 

CO S DÍTĚTEM PROBRAT

  • Jak vnímá kritiku nebo „hejtování“ (nenávistné komentáře) v reálném životě? Jak si myslí, že je bude zvládat, když budou v mnohem větším počtu od anonymních i známých lidí na internetu?
  • Je lepší proslavit se sebou a svým obličejem, nebo raději nápadem a být anonymní?
  • Umí si představit, co reálně znamená „být slavný“?
  • Umí si představit, že bude slavný pro někoho, ale někdo ho znát nebude?
  • Jak dlouho se takto dá uživit?
  • Kolik peněz si vlastně myslí, že může vydělat?
  • Finanční gramotnost – co kolik stojí, kolik stojí náklady na běžný život, jak s náklady a nejistými příjmy fungovat
  • Čím by se chtělo proslavit. Jaký nápad má natolik originální, že na internetu zatím chybí. Pokud nechybí, čím by se odlišoval od těch ostatních.
  • Nechte dítě, ať vám představuje různé verze nápadů a dlouhodobou strategii. 
  • Pokud přijde s dobrým nápadem, podpořte ho v realizaci

Jste škola a přemýšlíte o vzdělávací akci pro své žáky?